Skocz do zawartości

Recommended Posts

Hej. 

Pracodawca zatrudnia 12 osób i korzysta z firmy zewnętrznej, która zajmuję się BHP, sam tylko przeprowadza szkolenia na stanowiska. I ostatnio na budowie miał miejsce wypadek. Przy wykańczaniu domu, jeden z pracowników potknął się i spadł z dwóch ostatnich stopni schodów. Wynikiem tego wypadku było stłuczenie żeber i parę otarć. 

Czy w tym wypadku pracodawca musi informować Państwową Inspekcję Pracy? Czy zwołać zespół powypadkowy? Kto musi w takim wypadku wchodzić w skład tego zespołu?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Nie, nie informujesz Państwowej Inspekcji Pracy. W zespole powypadkowym będzie przedstawiciel firmy BHP oraz jedna wybrana osoba z zakładu pracy, razem dokonają ustaleń przyczyn wypadku i okoliczności. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Wystarczy spisać tylko protokół powypadkowy. Nie jest to trudne, do tego powołujesz zespół powypadkowy, który spokojnie to ogarnie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ja bym zdecydowanie zrobił protokół powypadkowy z pomocą kogoś kto się na tym zna. Takie protokoły mają różnego rodzaju kruczki i czasem nie wszystko jest łatwe do wypełnienia. Dlatego zrób tak jak radzili Ci wszyscy powyżej - zleć to firmie BHP. I na przyszłość najlepiej jak się sam dokształcisz i dowiesz w jakich wypadkach musisz informować PIP. Najlepiej jak w każdym takim przypadku będziesz po prostu wykonywał telefon i dowiadywał się u źródła. To pomoże Ci uniknąć jakiś wpadek. Może być tak że w przyszłości miejsce będzie miał podobny wypadek, nikogo nie poinfomrujesz a okaże się że powinieneś był to zrobić. Lepiej dmuchać na zimne, własny biznes i wypadki w czasie pracy to nie przelewki. Pozdrawiam :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Tak też zrobiliśmy, firma BHP, która nas obsługuję zajęła się wszystkim i jest po problemie. Powiedzieli nam również, że taki wypadek to wypadek lekki i nie potrzeba wtedy informować PIPu ani prokuratury. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Nie jest konieczne informowanie państwowej inspekcji pracy, ale jeśli pracodawca  będzie chciał to oczywiście może to zrobić. Wypadek przy pracy może oczywiście zdarzyć się każdemu i przecież nikt go nie spowodował specjalnie. Jak wiadomo pracownikowi również należy się odszkodowanie, za tymczasową niezdolność do pracy. Co prawda nie jest to strasznie ciężki wypadek, ale jednak należy to uwzględnić w odszkodowaniu. Przecież pracownik doznał urazu i musi to być mu jakoś wynagrodzone. Na pewno nie będzie mógł przez jakiś czas pracować. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Nie przy czymś takim nie trzeba informować Inspekcji pracy, Oczywiście tak jak wyżej napisano już można, ale konieczności takiej nie ma. Spiszcie protokół powypadkowy i tyle. 

Ps: Jak bardzo pracownik ucierpiał? Te żebra i obdrapania pozwalają pracownikowi pracować w dalszym ciągu czy jest z tym raczej jakiś problem?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Z tego co piszesz to ten wypadek do ultra ciężkich nie należał. Nie piszę tak ponieważ brak we mnie empatii, ale na budowie zdarzają się naprawdę zdecydowanie większe wypadki. Nie przy czymś takim nie trzeba informować PIPu. Spokojnie. Życz pracownikowi powodzenia, aczkolwiek jak znam tą branżę to pewnie już jest w pełni sił i w pracy. Polscy budowlańcu to jurne chłopy :D

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Do puki w wyniku takiego wypadku osoba ulegająca kolizji nie straci przytomności lub nie będzie miała trwałego uszczerbku na zdrowiu to PIPu informować nie trzeba. Więc spokojnie kolego obędzie się bez niepotrzebnych procedur. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 6.08.2016 o 15:06, karburator napisał:

Hej. 

Pracodawca zatrudnia 12 osób i korzysta z firmy zewnętrznej, która zajmuję się BHP, sam tylko przeprowadza szkolenia na stanowiska. I ostatnio na budowie miał miejsce wypadek. Przy wykańczaniu domu, jeden z pracowników potknął się i spadł z dwóch ostatnich stopni schodów. Wynikiem tego wypadku było stłuczenie żeber i parę otarć. 

Czy w tym wypadku pracodawca musi informować Państwową Inspekcję Pracy? Czy zwołać zespół powypadkowy? Kto musi w takim wypadku wchodzić w skład tego zespołu?

Musi być protokół powypadkowy. nawet jak masz wypadek samochodowy to też policja robi protokół. Jeśli pracownik ucierpiał na tym poważnie, co utrudnia mu dalsza pracę to taki dokument jest niezbędny. On potem może się starać o odszkodowanie. Z tego co wiem, to w zespole powypadkowym na pewno musi być Bhpowiec. Dobrze by było gdyby był jakiś manager, kierownik, ktoś kto zarządza zespołem.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 10.08.2016 o 23:06, Kronos napisał:

Orientujecie się może jaki jest koszt dokumentacji powypadkowej? Nie chce zakładać nowego tematu, więc piszę tutaj. 

Mój mąż płacił kiedyś 400 zł, ale to było jakieś 6 lat temu. Sądzę, że teraz firmy mniej biorą. Myślę, że to też zależy od miasta i rodzaju wypadku. Jak w pracy jest bhpowiec, to on powinien całą dokumentacje przygotować. Noo ale różnie bywa, czasem znajdzie się też taki niewykwalifikowany, albo na stażu, co za dużo mądrego nie napisze. Szukanie dobrej firmy BHP to tez nie lada wyczyn. Ja miałam mnóstwo dylematów z wybraniem odpowiedniej.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Z ty,mi wypadkami to jest różnie, możesz od rzu kierować się do BHP, spisać protokół, powołać zespół badający sprawę, ale t robi BHPowiec.

Podstawa prawna do tych zadań to:
ustawa z 26.06.1974 r.; Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. nr 21 poz. 94 ze zmianami); ustawa z 23 kwietnia 1964 r.
Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zmianami); ustawa z 7.07.1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. nr 89 poz. 414 ze zmianami).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Nie jest to jakiś ciężki wypadek więc PIP nie musisz informować. Najważniejsze to spisać protokół powypadkowy. Poczytaj może w przepisach dotyczących BHP. Zresztą tak jak napisałeś obsługuje was firma BHP więc oni to załatwią tak jak należy- wystarczy ich tylko powiadomić. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
19 godzin temu, Sonsty765 napisał:

Z ty,mi wypadkami to jest różnie, możesz od rzu kierować się do BHP, spisać protokół, powołać zespół badający sprawę, ale t robi BHPowiec.

Podstawa prawna do tych zadań to:
ustawa z 26.06.1974 r.; Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. nr 21 poz. 94 ze zmianami); ustawa z 23 kwietnia 1964 r.
Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zmianami); ustawa z 7.07.1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. nr 89 poz. 414 ze zmianami).

Nie pełna procedura, tutaj znajdziesz wszystko, była uaktualnione w 2015 roku, wiem, bo musiałam sprawdzać sama, gdy był wypadek u mnie w pracy, cały dział HR plus Bhpowiec stawali na głowie, by wypełnić dokumenty poprawnie, i jeszcze do tego była kontrola PIPU w tym samym czasie:

Dla zdarzenia, o którym mowa, czyli wypadku w pracy istotna jest treść art. 234, zgodnie z którym:

„Art. 234. § 1. W razie wypadku przy pracy pracodawca jest obowiązany podjąć niezbędne działania eliminujące lub ograniczające zagrożenie, zapewnić udzielenie pierwszej pomocy osobom poszkodowanym i ustalenie w przewidzianym trybie okoliczności i przyczyn wypadku oraz zastosować odpowiednie środki zapobiegające podobnym wypadkom.§ 2. Pracodawca jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić właściwego okręgowego inspektora pracy i prokuratora o śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym wypadku

przy pracy oraz o każdym innym wypadku, który wywołał wymienione skutki, mającym związek z pracą, jeżeli może być uznany za wypadek przy pracy.

§ 3. Pracodawca jest obowiązany prowadzić rejestr wypadków przy pracy.

§ 31. Pracodawca jest obowiązany przechowywać protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy wraz z pozostałą dokumentacją powypadkową przez 10 lat.

§ 4. Koszty związane z ustalaniem okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy ponosi pracodawca.”

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 6.08.2016 o 15:06, karburator napisał:

Hej. 

Pracodawca zatrudnia 12 osób i korzysta z firmy zewnętrznej, która zajmuję się BHP, sam tylko przeprowadza szkolenia na stanowiska. I ostatnio na budowie miał miejsce wypadek. Przy wykańczaniu domu, jeden z pracowników potknął się i spadł z dwóch ostatnich stopni schodów. Wynikiem tego wypadku było stłuczenie żeber i parę otarć. 

Czy w tym wypadku pracodawca musi informować Państwową Inspekcję Pracy? Czy zwołać zespół powypadkowy? Kto musi w takim wypadku wchodzić w skład tego zespołu?

Musi być zwołany zespół powypadkowy, zwłaszcza jeśli uszkodzenie jest tak poważne, na pewno nie będzie on mógł pracować przez jakiś czas. Zdecydowanie jest to powazna sprawa. Pracownik będzie mógł się odwołać od decyzji i sprawe skierować do sądu. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 8.08.2016 o 09:38, nick name napisał:

Nie, nie informujesz Państwowej Inspekcji Pracy. W zespole powypadkowym będzie przedstawiciel firmy BHP oraz jedna wybrana osoba z zakładu pracy, razem dokonają ustaleń przyczyn wypadku i okoliczności. 

Ja miałam przypadek, gdzie PIP musiał zostać poinformowany, przy dużej liczbie pracowników, musi być jakaś kontrola zew, czy wszystko jest ok z Twoim przedsiębiorstwem, maszynami, warunkami pracy. Ja by, nie wysuwała takich wniosków.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się

×