Statut
Załącznik nr 1 (tekst jednolity Statutu)
do Uchwały nr 1/2021 zarządu BHPEX Sp. z o.o. z dnia 01.02.2021 r.
STATUT NIEPUBLICZNEJ PLACÓWKI KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO
Centrum Edukacyjne BHPEX
Rozdział I
Przepisy ogólne
§ 1
- Placówka nosi nazwę: Centrum Edukacyjne BHPEX
- Typ placówki: niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego.
- Siedziba Placówki: Zielona Góra.
- Organem prowadzącym jest: BHPEX Sp. z o.o., ul. Kożuchowska 10a, 65-364 Zielona Góra, KRS 0000836650, NIP 9292036758, REGON 385876774.
§ 2
- Centrum w Zielonej Górze (zwane dalej Placówką) jest niepubliczną placówką kształcenia ustawicznego, działającą na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 910 z późn. zm.).
- Centrum Edukacyjne BHPEX w Zielonej Górze o numerze REGON 388152278 i wpisane do rejestru szkół i placówek oświatowych (RSPO) pod numerem 277094 rozpoczęło działalność w dniu 10.12.2020 roku.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Lubuski Kurator Oświaty.
Rozdział II
Cele i zadania placówki
§ 3
- Celem i zadaniem Placówki jest zaspokajanie potrzeb społecznych w zakresie kształcenia, podnoszenia i uzupełniania wiedzy i kompetencji ogólnych, umiejętności zawodowych, społecznych i osobistych osób dorosłych.
- Powyższe cele i zadania Placówka może realizować w systemie stacjonarnym lub zaocznym, w zależności od potrzeb słuchaczy i wymagań programowych, poprzez:
- prowadzenie kursów kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych, w tym:
- kwalifikacyjny kurs zawodowy,
- kurs umiejętności zawodowych,
- kurs kompetencji ogólnych,
- kurs, inny niż wymienione w pkt a–c, umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
- Prowadzenie innych form edukacyjnych, w szczególności takich jak:
- szkoleń mających za cel nabycie, uzupełnienie i/lub doskonalenie umiejętności zawodowych, społecznych i osobistych w zakresie wynikającym z potrzeb środowiskowych lub lokalnego rynku pracy,
- treningów i warsztatów tematycznych dotyczących rozwoju zainteresowań, uzdolnień i korzystania z innych form organizacji czasu wolnego,
- seminariów, konsultacji i konferencji o charakterze ogólnym lub specjalistycznym, w zakresie wynikającym z potrzeb społecznych i lokalnego rynku pracy.
- prowadzenie kursów kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych, w tym:
§ 4
- Kursy kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych o których mowa w § 3 ust. 2 lit. a, Placówka prowadzi według programu nauczania, wybraną stosownie do kursu, część podstawy programowej kształcenia ogólnego dla poszczególnych etapów edukacyjnych lub podstawy programowej kształcenia w zawodach stosownie do jej zakresu.
- Inne formy edukacyjne, o których mowa w § 3 ust. 2 lit. b, Placówka prowadzi według programów uwzględniających nabycie, uzupełnienie i/lub doskonalenie umiejętności zawodowych, społecznych i osobistych, umiejętności dotyczących rozwoju zainteresowań, uzdolnień i korzystania z innych form organizacji czasu wolnego wynikających z potrzeb środowiskowych oraz umiejętności zamawianych przez Zamawiającego, w oparciu o programy opracowane na podstawie obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, a także w oparciu o programy autorskie opracowane przez nauczycieli.
Rozdział III
Organy placówki i ich kompetencje
§ 5
- Organ prowadzący placówkę posiada następujące kompetencje:
- nadanie pierwszego statutu i wnoszenie późniejszych zmian,
- ustalanie wysokości opłat za przyjęte formy kształcenia,
- powoływanie i odwoływanie Dyrektora,
- zatrudnianie nauczycieli na wniosek Dyrektora,
- rozpatrywanie odwołań od decyzji Dyrektora,
- ustalanie wysokości wynagrodzeń pracowników,
- likwidacja Placówki.
- Organ prowadzący Placówkę występuje jako strona w podpisywanych umowach z innymi podmiotami.
§ 6
- Organem Placówki jest Dyrektor.
- Do zadań Dyrektora Placówki należy:
- zapewnienie warunków do prawidłowego działania Placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki,
- kierowanie działalnością Placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz z wyłączeniem podpisywania umów z innymi podmiotami,
- zatwierdzanie programów nauczania,
- opracowywanie harmonogramów szkoleń,
- planowanie działalności edukacyjnej oraz czuwanie nad zgodnym z programem przebiegiem poszczególnych form kształcenia w Placówce,
- sprawowanie wewnętrznego nadzoru pedagogicznego w Placówce,
- ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego w celu doskonalenia pracy Placówki,
- nadzorowanie przestrzegania prawidłowego prowadzenia, zabezpieczenia i przechowywania dokumentacji prowadzonej w Placówce,
- wykonywanie innych zadań wskazanych przez organ prowadzący Placówkę.
Rozdział IV
Organizacja placówki
§ 7
- Do realizacji celów i zadań placówka zatrudnia i zapewnia:
- kadrę dydaktyczną posiadającą kwalifikacje określone odpowiednio w stosownych przepisach,
- odpowiednie pomieszczenia wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne umożliwiające prawidłową realizację kształcenia,
- bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki,
- warunki organizacyjne i techniczne umożliwiające udział w kształceniu osobom niepełnosprawnym,
- nadzór służący podnoszeniu jakości prowadzonego kształcenia.
- Organizacją poszczególnych form kształcenia i decyzję o ich prowadzeniu podejmuje Dyrektor, zgodnie z zapotrzebowaniem słuchaczy, warunkami określonymi przez programy nauczania i plan finansowy danej formy kształcenia.
- W placówce przyjmuje się:
- podstawową jednostką organizacyjną jest grupa zajęciowa, realizująca zajęcia na podstawie programu i zgodnie z opracowanym dla niej harmonogramem,
- prowadzący ustala liczbę osób w ramach grupy zajęciowej, przy czym ustalenia tego dokonuje z udziałem zamawiającego, na warunkach finansowych zaakceptowanych przez organ prowadzący, z uwzględnieniem warunków zalecanych przez formę zajęć i jej program.
§ 8
- Zajęcia prowadzone są w godzinach dostosowanych do potrzeb słuchaczy lub zamawiającego.
- Godzina lekcyjna jest podstawową jednostką czasu pracy i wynosi 45 minut.
- Zajęcia mogą być prowadzone w blokach będących wielokrotnością podstawowej jednostki.
- Ilość godzin i czas trwania zajęć ustala Dyrektor w oparciu o wymagania programowe, przepisy BHP i woli zamawiającego.
§ 9
- Stosowne zaświadczenia o uczestnictwie lub ukończeniu danej formy zajęć, wydawane są na życzenie zamawiającego lub słuchacza, chyba że przepisy prawa powszechnie obowiązującego nakazują ich wydanie.
- Nabyte wiadomości i umiejętności określone będą przy zastosowaniu skali ocen jak w systemie oświaty, chyba że zamawiający ma inne oczekiwania.
- Po zakończeniu formy kształcenia, stosownie do wymogów programowych bądź wymogów zamawiającego, mogą być organizowane egzaminy końcowe.
- Placówka w pracy dydaktycznej może wykorzystywać programy opracowane przez właściwe instytucje.
§ 10
- Placówka prowadzi dokumentację dla każdej formy prowadzonego kształcenia, która obejmuje:
- program nauczania,
- dziennik zajęć,
- protokół z przeprowadzonego zaliczenia, jeśli wymagane,
- ewidencję wydanych zaświadczeń, jeśli wydano,
- wykaz uczniów i absolwentów,
- Do dziennika zajęć wpisuje się:
- imiona i nazwiska słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych lub uczestników kształcenia w innych formach pozaszkolnych,
- liczbę godzin zajęć,
- tematy zajęć,
- obecność słuchaczy i uczestników.
- Ewidencja wydanych zaświadczeń zawiera:
- imię i nazwisko oraz data urodzenia,
- datę wydania zaświadczenia,
- numer zaświadczenia.
- Kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych prowadzi się na podstawie programu nauczania, który zawiera:
- nazwę formy kształcenia,
- czas trwania, liczbę godzin kształcenia i sposób jego organizacji,
- wymagania wstępne dla uczestników i słuchaczy, które w przypadku słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych i uczestników kursów umiejętności zawodowych uwzględniają także szczególne uwarunkowania lub ograniczenia związane z kształceniem w danym zawodzie określone w przepisach w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego,
- cele kształcenia i sposoby ich osiągania, z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych lub uczestników kształcenia w innych formach pozaszkolnych, w zależności od ich potrzeb i możliwości,
- plan nauczania określający nazwę zajęć oraz ich wymiar,
- treści nauczania w zakresie poszczególnych zajęć,
- opis efektów kształcenia,
- wykaz literatury oraz niezbędnych środków i materiałów dydaktycznych,
- sposób i formę zaliczenia.
Rozdział V
Prawa i obowiązki pracowników
§ 11
- Zajęcia na poszczególnych formach kształcenia ustawicznego prowadzą nauczyciele.
- Nauczyciel zatrudniony do prowadzenia zajęć w Placówce jest odpowiedzialny za jakość pracy dydaktycznej i jej wyniki oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece słuchaczy.
- Obowiązkiem nauczyciela jest:
- prowadzić zajęcia dydaktyczne zgodnie z programem nauczania, z dołożeniem wszelkich starań, jak najlepszą wiedzą merytoryczną i pedagogiczną, wykorzystując wszelkie formy i metody pracy, dostosowując je do indywidualnych potrzeb i możliwości słuchaczy,
- obiektywnie i sprawiedliwie sprawdzać i oceniać wiadomości i umiejętności słuchaczy w formach przewidzianych programem nauczania,
- prawidłowo prowadzić dokumentację przebiegu nauczania,
- przestrzegać ochrony danych osobowych słuchaczy,
- prowadzić zajęcia z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy i nauki,
- wzbogacać swój warsztat pracy i dbać o mienie Placówki,
- dochować tajemnicy państwowej i służbowej,
- Nauczyciele mają prawo do:
- swobody w doborze metod nauczania oraz form pracy,
- poszanowania godności osobistej,
- wynagrodzenia za prowadzenie zajęć dydaktycznych zgodnie z zawartą umową.
- W okresie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy lub świadczenia pracy na podstawie umów cywilnoprawnych Nauczyciele oraz inne osoby zatrudnione w Placówce są upoważnione do przetwarzania danych osobowych związanych z funkcjonowaniem Placówki. Zakres upoważnienia jest uzależniony od zakresu obowiązków służbowych danego pracownika Placówki.
Rozdział VI
Prawa i obowiązki Słuchaczy
§ 12
- Słuchacz ma prawo do:
- swobody wyrażania myśli i przekonań, jeżeli nie narusza tym dobra innych osób,
- sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli wiedzy słuchacza,
- poszanowania godności osobistej,
- rezygnacji z danej formy kształcenia.
- Obowiązkiem słuchacza jest:
- stosowanie się do niniejszego statutu,
- regulowanie należności za udział w danej formie kształcenia w ustalonych terminach i kwotach,
- złożenia wymaganych danych osobowych i uiszczania ustalonych opłat,
- systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych,
- samokształcenia według wskazań nauczyciela,
- ścisłego przestrzegania poleceń nauczyciela dotyczących realizacji materiału programowego,
- terminowego zaliczenia ustalonych przez nauczyciela partii materiału nauczania i przystąpienie do egzaminów sprawdzających w wyznaczonym terminie,
- przestrzegania bezpieczeństwa i higieny pracy, przestrzegania zasad kultury i współżycia społecznego,
- szanowania mienia Placówki, nauczycieli oraz innych kursantów.
§ 13
- Dyrektor placówki może w drodze decyzji, skreślić słuchacza z listy w przypadkach:
- nieusprawiedliwionej nieobecności na zajęcia w wymiarze powyżej połowy liczby godzin zajęć,
- nie opłacania należności za kurs,
- wstawienia się na zajęcia w stanie upojenia alkoholowego lub środków odurzających,
- nieprzestrzegania statutu Palcówki,
- agresywnego zachowania zagrażającego życiu i zdrowiu innych osób oraz przejawów wandalizmu, konfliktu z prawem.
- W przypadku skreślenia, słuchaczowi nie przysługuje zwrot żadnej części opłaty za daną formę kształcenia.
- Skreślenie następuje na podstawie decyzji Dyrektora.
§ 14
- Słuchacz skreślony z listy ma prawo odwołać się od decyzji Dyrektora do organu prowadzącego w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji o skreśleniu.
- Organ prowadzący w ciągu 7 dni od dnia wpływu odwołania ma obowiązek podtrzymać w mocy lub uchylić decyzję Dyrektora placówki.
Rozdział VII
Zasady rekrutacji do placówki
§ 15
- Przyjęcia uczestników na poszczególne formy kształcenia prowadzone w ramach Placówki odbywają się na zasadzie wolnego naboru, z zastrzeżeniem ust. 2.
- Informacje w sprawie rekrutacji zawarte są na stronie internetowej Placówki.
- Zakwalifikowanie w poczet uczestników określonego rodzaju kursu prowadzonego w Placówce następuje po:
- stwierdzeniu spełnienia przez kandydata wymogów kwalifikacyjnych określonych programem nauczania,
- wpłaceniu opłaty za szkolenie w całości lub pierwszej jej raty, stosownie do ustaleń zawartych w informatorach szkoleniowych.
- Przy zapisie obowiązuje zasada pierwszeństwa.
- Informacje o zakwalifikowaniu się, przekazywane są do kandydata środkami komunikacji elektronicznej lub telefonicznej,
- Uczestnicy niezakwalifikowani na wybrany przez nich kurs z uwagi na niespełnienie warunku podanego w ust. 3 lit. a., otrzymują zwrot wniesionej uprzednio opłaty za kurs, w całości.
Rozdział VIII
Sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność placówki.
§ 16
- Działalność Placówki finansowana jest z następujących źródeł:
- opłat wnoszonych przez słuchaczy za uczestnictwo w kursach i innych formach edukacyjnych,
- opłat wnoszonych przez zamawiających za organizację i prowadzenie kursów i innych form edukacyjnych,
- wnoszonych przez podmioty fizyczne i prawne w zakresie działalności statutowej, w tym dotacje i darowizny na zasadach określonych innymi przepisami.
- Za finansowanie placówki odpowiedzialny jest organ prowadzący.
- Obsługę księgową placówki prowadzi organ prowadzący.
Rozdział IX
Postanowienia końcowe
§ 17
- Placówka podjęła działalność z dniem 10.12.2020 roku tj. wpisem do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Miasto Zielona Góra.
- Placówka prowadzi i przechowuje dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Statut jest dostępny w siedzibie Placówki.
- Zmiany Statutu może dokonać organ prowadzący Placówkę.
- Tekst jednolity Statutu wchodzi w życie z dniem 1.02.2021 roku.