Skocz do zawartości

Odzież ochronna i robocza sprzątaczki


Rekomendowane odpowiedzi

Wiadomo, że pracownik sprzątający musi mieć odzież roboczą i ochronną, kiedy jego własna ulec może zniszczeniu i jeśli jest to wymagane ze względów technologicznych, sanitarnych albo bezpieczeństwa. Jaka to odzież to musisz już ustalić sam. Poza tym chyba będziesz potrzebował czegoś ekstra dla nich, skoro odśnieżają teren szkoły. 

Odnośnik do odpowiedzi

Mi się wydaje, że to pracownik powinien zapewnić wszystkie tego typu rzeczy. No bo niby dlaczego sprzątaczki mają same kupować takie odpowiednie obuwie zimowe czy kurtki? Ja wiem, że to bardziej kwestia dobrej polityki i życzliwości, ale ja na Twoim miejscu sam zapewniłbym wszystkie tego typu rzeczy. Wydaje mi się, że tak trzeba. Do sprzątania to chyba nic ekstra nie potrzeba - wystarczą fartuchy, buty które nie będą się ślizgać np. na mokrej podłodze, rękawiczki, no i wszystkie rzeczy potrzebne do samego sprzątania. 

Odnośnik do odpowiedzi
  • 4 weeks later...

Fartuch to na pewno rzecz podstawowa u sprzątaczki, a raczej jej strój. Do odśnieżania... nie jestem pewna. Jeśli pracodawca jest w porządku, to na pewno ciepłe rękawice i gumiaki. Natomiast jeśli nie... to muszą się same zaopatrzyć. Generalnie wiedziały (no chyba, że nie) do jakiej pracy idą i raczej żadna z nich w sukni balowej do pracy nie przyjdzie, a w czymś, co bardziej na ubranie robocze wygląda.

Odnośnik do odpowiedzi
  • 2 weeks later...

Sprzątaczki muszą mieć zapewnioną odzież roboczą przez pracodawce. Z pewnością w jej skład musi wchodzić fartuch, odpowiednie obuwie i rękawiczki gumowe, chroniące przed rozmaitymi chemikaliami. Niestety nie wiem jak to wygląda w przypadku pracy na świeżym powietrzu w niekorzystnych warunkach atmosferycznych.

Odnośnik do odpowiedzi
Dnia 3.08.2016 o 11:08, jaco napisał:

Jaką odzież ochronną i roboczą mają sprzątaczki w Waszych zakładach? Moje głównie zajmują się sprzątaniem gabinetów i sal lekcyjnych (szkoła), czasem odśnieżają teren wokół szkoły (rzadko).

"Zgodnie z kodeksem pracy pracodawca ma obowiązek dostarczenia pracownikom nieodpłatnie odzież oraz obuwie robocze, które spełnia wymagania określone w Polskich Normach, jeżeli:

odzież własna pracownika może ulec zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu,

jest to konieczne ze względu na wymagania technologiczne, sanitarne lub bezpieczeństwo pracy."

Odnośnik do odpowiedzi
Dnia 3.08.2016 o 11:08, jaco napisał:

Jaką odzież ochronną i roboczą mają sprzątaczki w Waszych zakładach? Moje głównie zajmują się sprzątaniem gabinetów i sal lekcyjnych (szkoła), czasem odśnieżają teren wokół szkoły (rzadko).

Obecnie nie ma powszechnie obowiązujących norm określających, kiedy jakie rodzaje środków ochrony indywidualnej, odzieży i obuwia roboczego oraz w jakiej ilości powinny otrzymywać osoby wykonujące określone rodzaje prac.

Odnośnik do odpowiedzi
  • 1 year later...
  • 8 months later...
Dnia 3.08.2016 o 11:08, jaco napisał:

Jaką odzież ochronną i roboczą mają sprzątaczki w Waszych zakładach? Moje głównie zajmują się sprzątaniem gabinetów i sal lekcyjnych (szkoła), czasem odśnieżają teren wokół szkoły (rzadko).


Kilka podstawowych elementów:
- fartuch ochronny,
- chustkę lub inne nakrycie na głowę,
- profilaktyczne obuwie tekstylne,
- gumowe rękawice ochronne.

W zależności od miejsca pracy, czyli według potrzeb, sprzątaczki powinny wyposażone zostać również w: okulary ochronne (np. w miejscach z dużym zapyleniem) lub słuchawki nauszne (chroniące słuch). - oczywiście w zależności od zakładu i specyfiki wykonywanej pracy (akurat szkoły to nie dotyczy, ale rożnych zakładów produkcyjnych owszem).

 

Dnia 10.08.2016 o 14:48, domestos napisał:

Mi się wydaje, że to pracownik powinien zapewnić wszystkie tego typu rzeczy. No bo niby dlaczego sprzątaczki mają same kupować takie odpowiednie obuwie zimowe czy kurtki? Ja wiem, że to bardziej kwestia dobrej polityki i życzliwości, ale ja na Twoim miejscu sam zapewniłbym wszystkie tego typu rzeczy. Wydaje mi się, że tak trzeba. Do sprzątania to chyba nic ekstra nie potrzeba - wystarczą fartuchy, buty które nie będą się ślizgać np. na mokrej podłodze, rękawiczki, no i wszystkie rzeczy potrzebne do samego sprzątania. 


Pracodawca jest odpowiedzialny za dostarczenie odzieży zarówno roboczej jak i ochronnej o czym mówi kodeks pracy (art. 237 § 1) - nie jest to więc kwestia "dobrej polityki i życzliwości", przynajmniej w przypadkach, które określa ustawa czyli, gdy "odzież własna pracownika może ulec zniszczeniu albo znacznemu zabrudzeniu lub ze względu na wymagania technologiczne, sanitarne lub bezpieczeństwa i higieny pracy." Ponadto fakt jest odstępstwo ale wynikające z ustaleń wspólnych, a nie pracodawcy tzn. "Pracodawca w porozumieniu z pracownikami może określić stanowiska pracy w zakładzie, na których dozwolone jest używanie własnej odzieży i obuwia roboczego, spełniających wymogi bezpieczeństwa i higieny pracy." - więc nie może to być forma nakazu.

Odnośnik do odpowiedzi
  • 2 months later...
  • 2 months later...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...