Skocz do zawartości
Małami123

Czy to zatrudnienie liczy mi się do stażu pracy w służbie bhp?

Recommended Posts

Wykonuję zadania służby bhp u pracodawcy zatrudniającego pięćdziesięciu pracowników jako pracownik zatrudniony przy innej pracy. Czy może mi się to wliczać do stażu pracy BHP?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście, że powinno się wliczać. "Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 1 rok stażu pracy w służbie bhp. Natomiast art. 23711 § 1 zdanie pierwsze kodeksu pracy stanowi: pracodawca zatrudniający więcej niż 100 pracowników tworzy służbę bezpieczeństwa i higieny pracy, zwaną dalej „służbą bhp”, pełniącą funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, zaś pracodawca zatrudniający do 100 pracowników powierza wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy."

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 23.09.2016 o 11:42, Małami123 napisał:

Wykonuję zadania służby bhp u pracodawcy zatrudniającego pięćdziesięciu pracowników jako pracownik zatrudniony przy innej pracy. Czy może mi się to wliczać do stażu pracy BHP?

W ogóle tego nie rozumiem.. Wykonujesz zadania bhpowca, ale pracujesz przy czymś całkiem innym?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia ‎28‎.‎09‎.‎2016 o 14:38, Marzena 45 napisał:

Oczywiście, że powinno się wliczać. "Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 1 rok stażu pracy w służbie bhp. Natomiast art. 23711 § 1 zdanie pierwsze kodeksu pracy stanowi: pracodawca zatrudniający więcej niż 100 pracowników tworzy służbę bezpieczeństwa i higieny pracy, zwaną dalej „służbą bhp”, pełniącą funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, zaś pracodawca zatrudniający do 100 pracowników powierza wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy."

Gdzie tutaj jest uzasadnione w jakikolwiek sposób to o co zapytał zakładający temat?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Kodeks pracy nie zawiera definicji pojęcia „staż pracy”. Przyjmuje się, że jest to okres, w którym pracownik świadczy pracę w ramach stosunku pracy, a więc na podstawie umowy o pracę, powołania, mianowania, wyboru bądź spółdzielczej umowy o pracę, bez względu na tryb rozwiązania stosunku pracy czy na wielkość etatu.

To powinno najlepiej określić czy się wlicza czy też nie. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

To też powinno trochę rozjaśnić:

Cytat

Przedmiotowego stażu w służbie bhp nie nabędzie zatem, np.:
- pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu pracodawca powierzył wykonywanie zadań służby bhp w trybie art. 23711 § 1 KP,
- specjalista spoza zakładu pracy, który wykonuje zadania służby bhp na zasadach art. 23711 § 2 KP (chyba, że był lub jest jednocześnie zatrudniony w innym zakładzie pracy w służbie bhp),
- pracodawca wykonujący zadania służby na warunkach art. 23711 § 1 zd. 2 KP, czy
- osoba świadcząca pracę na podstawie umowy zlecenia/umowy o dzieło, z uwagi na brak statusu pracownika.

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia ‎15‎.‎12‎.‎2016 o 13:50, marssongo napisał:

To też powinno trochę rozjaśnić:

 

Czyli pytający wlicza się do pierwszej kategorii "  - pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu pracodawca powierzył wykonywanie zadań służby bhp w trybie art. 23711 § 1 KP, " ?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Nie chcę tworzyć nowego wątki, więc mam nadzieję, że po roku od ostatniej odpowiedzi ktoś mi pomoże. :)

Pracuję w małej firmie produkcyjnej. Mam uprawnienia starszego inspektora i obecnie na umowie mam 3/4 etatu handlowca i 1/4 starszego inspektora (1 umowa). Czytałam już tyle interpretacji i opinii że zgłupiałam. Pracodawca postanowił utworzyć komórkę bhp ze względu na warunki szkodliwe i uciążliwe w firmie. Wiem, że rozporządzenia mówią o tym, że w firmach do 100 pracowników można zatrudnić kogoś spoza zakładu pracy lub osobę pełniącą zadania służby bhp przy jednoczesnym wykonywaniu innych zadań. Nie jest jednak powiedziane jasno że zabrania mu się powoływać służbę bhp. Mam więc dwa pytania - czy obecna umowa z podziałem etatów jest prawidłowa i czy w takim wypadku liczy mi się staż żeby po roku mieć uprawnienia specjalisty. Po drugie jeśli jednak nie jest prawidłowa to w jaki sposób powinnam być zatrudniona żeby pracodawca miał odrębną komórkę bhp a ja staż? 

Największe wątpliwości mam przy tym stażu bo jedni piszą, że do 100 pracowników stażu nie ma, drudzy że jest. Przeczytałam odpowiednie rozporządzenia, zmiany w nich wprowadzone, wyroki sądów i mam swoją interpretację. Chcę jednak wiedzieć czy prawidłową. 

Z góry dziękuję za pomoc.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Odpowiedź jest bardzo prosta o wszystkie mity o bhp właśnie będą wyjaśnione.

1. Jeżeli pracodawca zatrudnia powyżej 100 pracowników to ma obowiązek powołania służby bhp z pracownikiem na etacie.  Tutaj nie ma wątpliwości. Jeżeli zatrudnia nie więcej niż 100 pracowników to może (ale nie musi) powołać służbę bhp. Przepisy Kodeksu Pracy nie definiują tego wprost, ale wystarczy czytać ze zrozumieniem mianowicie:

art. 23711 § 1 Kodeksu pracy w sposób wyraźny wyróżnia dwie formy pełnienia funkcji w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Pierwsza jest realizowana w formie służby bezpieczeństwa i higieny pracy, a druga poprzez powierzenie wykonywania zadań służby bezpieczeństwa i higieny pracy. Odrębność tych dwu form potwierdza również § 4 tego przepisu, który stanowi, iż inspektor pracy może m.in. nakazać utworzenie służby bhp, jeżeli jest to uzasadnione stwierdzonymi zagrożeniami zawodowi. "Służba bhp" jest więc inną formą niż "wykonywanie zadań służby bhp", bowiem w przeciwnym wypadku przepis § 4 w tym zakresie byłby zbędny.

Oznacza to nie więcej i nie mniej, że PIP może nakazać powołanie służby BHP, czyli w zatrudnieniu poniżej 100 pracowników.

2. Służba BHP musi być na etacie (umowa o pracę) w dowolnym wymiarze godzin, może to być nawet 1/50 jeżeli zatrudnia nie więcej niż 600 pracowników.

3. Jeżeli jest się zatrudnionym w zakładzie pracy, gdzie jest mniej niż 100 pracowników, ale w służbie bhp np. na stanowisku Starszego Inspektora ds. BHP to staż odbywa się.

 

 

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Panie Rafale. Moja interpretacja była więc prawidłowa, cieszę się że teraz mam pewność. Nie mam tylko pewności czy jedna umowa jaką mam obecnie jest prawidłową formą. Gdzieniegdzie znalazłam informację że lepiej mieć to na dwóch umowach. Dodam, że PIP nie nakazał powołania służby BHP, jest to decyzja pracodawcy. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Od wielu lat w służbie bhp przyjęła się praktyka, że "behapowiec" aby wykonywać obowiązki również inspektora ochrony przeciwpożarowej, musiał podpisać dodatkową umowę aby było to zgodnie z prawem, przykładowo:

1/2 etatu jest na stanowisku Specjalisty ds. BHP

1/2 etatu jest na stanowisku Inspektora ochrony przeciwpożarowej.

Nic nie szkodzi na przeszkodzie, aby takie rozwiązanie było wdrożone, gdyż przepisy o Służbie BHP nie narzucają nam wymiaru pracy, jeżeli zatrudnione jest mniej niż 600 pracowników. Warunek jest jeden, aby pracownik służby bhp był zatrudniony na "etacie". Powyższe rozwiązanie może być, ale NIE MUSI.

 

Kompletną bzdurą jest natomiast interpretacja przepisów o służbie bhp, że pracownik takiej służby (inspektor ds. bezpieczeństwa i higieny pracy) nie może wykonywać dodatkowych obowiązków np. Inspektora Ochrony Przeciwpożarowej. Jeszcze raz podkreślę, jest to bzdura wymyślona przez samych pracowników Służb BHP. Wyjaśniam dlaczego: Rozporządzenie o Służbie BHP określa wprost zadania jakie ma wykonywać pracownik służby BHP. Tych zadań jest 22. Jedną z bezsensownych interpretacji są szkolenia okresowe bhp, które nie znajdują się na tym wykazie i firmy zlecają innym firmom zewnętrznym na przeprowadzenie takiego szkolenia, rzekomo że sami nie mogą tego przeprowadzić. Jest to kolejna bzdura.

Przytoczę inny przykład. W wykazie zadań dla służby bhp nie ma np. obsługi komputera, nie ma porządkowania własnego stanowiska pracy po jej zakończeniu i co ........... ? Nie mogę obsługiwać komputer bo ten zakres nie znajduje się w wykazie ? Odpowiedź narzuca się sama. Oczywiście że może. A wykaz 22 czynności jest tylko wykazem minimalnym (obowiązkowym) który nie oznacza, że tylko takie zadania ma wykonywać. Nie ma tam zapisu TYLKO.

 

Reasumując. Stanowisko pracy w Służbie BHP może wykonywać dodatkowe czynności, które nie zostały określone w Rozporządzeniu o Służbie BHP. Koniec kropka.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Świetny wpis, dziękuje. Internet aż się gotuje od sprzecznych informacji na ten temat, czy taż jest czy nie ma, a także czy może wykonywać inne obowiązki czy nie.

Informacje powyżej są konkretne i poparte dowodami.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się

×