Skocz do zawartości

Kto musi być odpowiedzialny za ewakuacje?


Rekomendowane odpowiedzi

Witam, 
pracodawca zorganizował szkolenie BHP dla pracowników z firmy. Podczas tego szkolenia szef dowiedział się, że konieczne jest wyznaczenie  osób odpowiedzialnych za ewakuację. Szef twierdzi, że ma być to w formie takiej wywieszki, by każdy widział, kto jest odpowiedzialny za ewakuację w danym obiekcie. Nie jestm pewna czy to ma tak wyglądać? i na czym polegałaby selekcja takich osób? jakieś kryteria? j się już obawiam, że będzie to zrobione po łebkach.

 

 

Odnośnik do odpowiedzi

Z tego co wiem, to na pewno jakaś osoba, która przeszła odpowiednie szkolenie w tym zakresie.  Na pewno to musi ktoś kto ma również pewne uprawnienia, o ile się nie mylę. Hmm najlepiej zapytać BHpowaca o ile ktoś taki pracuje w waszej firmie. Ja nigdy nie miałam takiej sytuacji  w swojej firmie. Zawsze była jedna osoba odpowiedzialna, był to zazwyczaj kierownik lub zastępca kierownika. 

Odnośnik do odpowiedzi

A może warto wejść w zakładkę dotyczącą ochrony ppoż https://www.bhpex.pl/ppoz/ . Może znajdziesz tam rozwiązanie swojego problemu. Można również szukać odpowiedzi na blogu albo w kodeksie BHP ale myślę, że musi to być osoba przeszkolona znająca się na tym. Jakby nie patrzeć z ewakuacją mamy w sumie rzadko do czynienia więc powinno się wiedzieć co w takiej chwili zrobić. 

  • Like 1
Odnośnik do odpowiedzi

Pracodawca ma obowiązek wyznaczenia pracowników odpowiedzialnych za udzielanie pierwszej pomocy, gaszenie pożarów i ewakuację załogi, niezależnie od liczby zatrudnionych pracowników. Bez znaczenia jest również to, czy pracodawca jest właścicielem budynków i pomieszczeń, w których odbywa się praca, czy też jedynie je wynajmuje.

Odnośnik do odpowiedzi

Myślę, że pracodawca nie powinien robić problemów z tego powodu. Jeśli będzie, no to przecież on będzie ponosił ewentualne koszty. Tylko, że w praktyce to pewnie wygląda, tak jak piszesz - nie każdy się do tego ustosunkowuje. Oby to się zmieniło! 

Odnośnik do odpowiedzi

Obowiązkiem każdego pracodawcy jest wyznaczenie osób odpowiedzialnych zarówno za udzielanie pierwszej pomocy, jak i ewentualną ewakuację pracowników - może to być jedna lub więcej osób (powinno się wówczas sugerować ilością pracowników w firmie oraz wielkością zakładu pracy, jako budynku). Wszystkie osoby pracujące muszą być poinformowane kto jest odpowiedzialny za wyżej wymienione czynności.

Odnośnik do odpowiedzi
Dnia 20.09.2016 o 18:49, Marzena 45 napisał:

Witam, 
pracodawca zorganizował szkolenie BHP dla pracowników z firmy. Podczas tego szkolenia szef dowiedział się, że konieczne jest wyznaczenie  osób odpowiedzialnych za ewakuację. Szef twierdzi, że ma być to w formie takiej wywieszki, by każdy widział, kto jest odpowiedzialny za ewakuację w danym obiekcie. Nie jestm pewna czy to ma tak wyglądać? i na czym polegałaby selekcja takich osób? jakieś kryteria? j się już obawiam, że będzie to zrobione po łebkach.

 

 

W zależności od okoliczności ewakuację w zakładzie pracy przeprowadza pracownik (lub pracownicy) wyznaczony przez pracodawcę do wykonywania takich zadań i odpowiednio przeszkolony, sam pracodawca lub osoba kierująca działaniem ratowniczym. Nie możesz za bardzo odwołać się od tej decyzji, chyba ,ze chcesz stracić prace.

Odnośnik do odpowiedzi

Dokładnie tak jak pisze reszta forumowiczów. Ewakuacja jest najczęściej przeprowadzana przez odpowiednio przeszkolonych pracowników, którzy zostali wyznaczeni przez samego pracodawce. Każdy pracownik musi być poinformowany, kto odpowiedzialny jest za tego typu działania. Pozdrawiam.

Odnośnik do odpowiedzi
2 godziny temu, Szefowa wszystkich napisał:

W zależności od okoliczności ewakuację w zakładzie pracy przeprowadza pracownik (lub pracownicy) wyznaczony przez pracodawcę do wykonywania takich zadań i odpowiednio przeszkolony, sam pracodawca lub osoba kierująca działaniem ratowniczym. Nie możesz za bardzo odwołać się od tej decyzji, chyba ,ze chcesz stracić prace.

No wiadomo, że nikt pracy nie chce stracić. Mnie też czasem zapomniało się schować jakiś dokumentów do odpowiedniej teczki...noo przy natłoku pracy człowiek tak czasem ma. A wie ktoś jakie są kary finansowe za zaniedbanie tej kwestii?

Odnośnik do odpowiedzi

"Wymagania co do ewakuacji z obiektów zawarte zostały w § 15 ust. 1 r.o.p.b., z każdego miejsca w obiekcie, przeznaczonego do przebywania ludzi, zapewnia się odpowiednie warunki ewakuacji, umożliwiające szybkie i bezpieczne opuszczanie strefy zagrożonej lub objętej pożarem, dostosowane do liczby i stanu sprawności osób przebywających w obiekcie oraz jego funkcji, konstrukcji i wymiarów, a także zastosowanie technicznych środków zabezpieczenia przeciwpożarowego, polegających na:
1) zapewnieniu dostatecznej liczby, wysokości i szerokości wyjść ewakuacyjnych,
2) zachowaniu dopuszczalnej długości, wysokości i szerokości przejść oraz dojść ewakuacyjnych."

Odnośnik do odpowiedzi

Ewakuacja jest przeprowadzana przez przeszkolonych pracowników, którzy zostali wyznaczeni przez pracodawcę ( z tego co mi wiadomo, jeśli pracodawca ich do tego wyznaczy, nie mają prawa odmówić). Reszta zespołu musi wiedzieć, kto jest za to odpowiedzialny. Pozdrawiam serdecznie.

Odnośnik do odpowiedzi
1 godzinę temu, KatarzynaR napisał:

Ewakuacja jest przeprowadzana przez przeszkolonych pracowników, którzy zostali wyznaczeni przez pracodawcę ( z tego co mi wiadomo, jeśli pracodawca ich do tego wyznaczy, nie mają prawa odmówić). Reszta zespołu musi wiedzieć, kto jest za to odpowiedzialny. Pozdrawiam serdecznie.

Warto zaznaczyć, że osoba odpowiedzialna za ewakuacje są wyznaczani przez pracodawców. 

Odnośnik do odpowiedzi
1 godzinę temu, Małami123 napisał:

Warto zaznaczyć, że osoba odpowiedzialna za ewakuacje są wyznaczani przez pracodawców. 

Tak właśnie napisałam w pierwszym zdaniu ;) "Ewakuacja jest przeprowadzana przez przeszkolonych pracowników, którzy zostali wyznaczeni przez pracodawcę ( z tego co mi wiadomo, jeśli pracodawca ich do tego wyznaczy, nie mają prawa odmówić)". Pozdrawiam serdecznie ;)

Odnośnik do odpowiedzi

Dzień dobry. Za ewakuację odpowiedzialna jest osoba bądź kilka osób, które są wyznaczone przez pracodawce. Musi on następnie odpowiednio je przeszkolić, by mogły pełnić tę ważną funkcję. Pracownik nie może odmówić jeśli zostanie do tego wyznaczony. Reszta osób pracujących musi zostać poinformowana, kto zajmuje się ewakuacją.

Odnośnik do odpowiedzi
Dnia 23.09.2016 o 15:32, KatarzynaR napisał:

Ewakuacja jest przeprowadzana przez przeszkolonych pracowników, którzy zostali wyznaczeni przez pracodawcę ( z tego co mi wiadomo, jeśli pracodawca ich do tego wyznaczy, nie mają prawa odmówić). Reszta zespołu musi wiedzieć, kto jest za to odpowiedzialny. Pozdrawiam serdecznie.

Dokłądnie! opisałam to już wczesniej. Ale to musi być wyznaczona osoba, która dobrowolnie podejmie sie tych działań.

Odnośnik do odpowiedzi
Dnia 23.09.2016 o 16:45, Małami123 napisał:

Warto zaznaczyć, że osoba odpowiedzialna za ewakuacje są wyznaczani przez pracodawców. 

Zgodnie z Art. 2091

§ 1. Pracodawca jest obowiązany:

1) zapewnić środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników,

2) wyznaczyć pracowników do:

a) udzielania pierwszej pomocy,

b) wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników,

Odnośnik do odpowiedzi
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Aby korzystać z naszego forum dyskusyjnego należy zaakceptować regulamin oraz Politykę prywatności znajdujące się pod adresem: Regulamin oraz Polityka prywatności