Nękający telemarketer – jak się go pozbyć zgodnie z RODO?
Każdego dnia odbieramy kilka telefonów, gdzie nękający telemarketer ma za zadanie przedstawienie oferty handlowej, a następnie sprzedaż usług lub produktów. Może to być bardzo irytujące, szczególnie, że telefony te wykonywane są do nas w trakcie naszej pracy? Jak skutecznie walczyć z telemarketingiem? Czy to w ogóle możliwe?
Telemarketing to jedno z najpopularniejszych narzędzi marketingu bezpośredniego. Komunikacja telefoniczna z aktualnymi bądź potencjalnymi klientami rodzi jednak wiele obaw. Największe wątpliwości w znacznej mierze dotyczą sposobu, w jaki telemarketerzy posługują się danymi osobowymi, którymi dysponują. RODO miało być rozwiązaniem narastającego problemu, a także sposobem na walkę o swoje prawa. Czy rzeczywiście jest dziś skuteczną bronią „w starciu” z telemarketerami?
W natarciu niechcianych telefonów
Usługi telemarketingu mimo, iż owiane są niechlubną sławą stale zyskują na popularności. Każdego dnia Polacy odbierają tysiące telefonów, których celem jest przedstawienie oferty handlowej, a następnie sprzedaż usług lub produktów. Obecnie telemarketing wykorzystywany jest przez przedsiębiorstwa reprezentujące wiele branż. Tym sposobem klientom po drugiej stronie słuchawki proponowane jest m.in. wzięcie udziału w pokazie sprzętów RTV i AGD, badaniu medycznym, a nawet skorzystanie z podejrzanych usług finansowych.
W ujęciu RODO telemarketing to forma marketingu bezpośredniego, na który nie musimy zbierać zgód osób fizycznych. Przetwarzanie danych opiera się w tej sytuacji na prawnie uzasadnionym interesie administratora. Wielu z nich zapomina jednak, że mogą powoływać się na tę podstawę prawną tylko wtedy, gdy osoba, której informacje przetwarzamy, ma rozsądne przesłanki by spodziewać się, że jej dane będą one przetwarzane w konkretnym celu. To obostrzenie jest kluczowe z punktu widzenia organizacji, które kupują nielegalne bazy czy które prowadzą telemarketing przy użyciu danych z publicznie dostępnych źródeł. Oznacza to, że telemarketer nie może prowadzić marketingu bezpośredniego, dzwoniąc do osoby, której dane pozyskał:
- kupując od innego podmiotu,
- z publicznie dostępnych baz danych osobowych, np. CEIDG,
- np. z bazy klientów sklepu internetowego,
- z członków forum dyskusyjnego.
Należy pamiętać, że prawo zezwala na prowadzenie marketingu bezpośredniego do ww. osób, jeżeli podczas rejestracji wyraziły zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych do celów marketingowych oraz udostępniona została im klauzula informacyjna, zgodnie z przepisami RODO.
Nachalne telefony telemarketerów. Jak się bronić
Oprócz RODO kwestię telemarketingu regulują również przepisy ustawy o prawie telekomunikacyjnym, której art. 172 ust. 1 mówi, że działania telemarketingowe są dozwolone wyłącznie za uprzednią zgodą abonenta lub użytkownika końcowego. W przypadku podejmowania takich działań mimo nieposiadania takiej zgody, przedsiębiorca musi liczyć się z konsekwencjami, które mogą go spotkać ze strony Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Co robić i jak bronić się w sytuacji, kiedy telefony stają się wręcz nachalne, a dzwoniący nie chce, lub bądź nie może, udzielić informacji na temat tego, w jakiej bazie widnieje numer telefonu, pod który dzwoni?
Prośba o usunięcie naszego numeru z bazy danych nieskuteczna
Okazuje się, iż hasło „RODO” w starciu z telemarketerami może nie przynieść oczekiwanych skutków. Z pewnością nie ukróci to serii telefonów. Wynika to z faktu, iż nasz numer telefonu często będzie znajdował się w bazach odsprzedawanych różnym podmiotom. Zgłoszenie żądania usunięcia danych w stosunku do jednego administratora nie będzie miało skutku w stosunku do naszych danych, które nabyli inni administratorzy.
Telemarketerzy niewiele sobie robią z RODO
Telemarketerzy wyspecjalizowali się w obchodzeniu Rozporządzenia RODO. Na pytanie „Skąd Państwo mają mój numer telefonu” często pada odpowiedź, że „nie mają mojego numeru telefonu tylko zewnętrzna firma nas łączy i my żadnych danych nie przetwarzamy”. Na pytanie o nazwę i dane kontaktowe tej firmy, pan telemarketer zasłania się brakiem wiedzy i poleca skontaktowanie się z biurem obsługi. Poza tym proponuje podanie im mojego numeru telefonu w celu dodania mnie do ignorowanych, co w praktyce zapewne będzie znaczyć że firma która posiada moje dane dalej będzie mnie łączyć z innymi firmami marketingowymi.
Po wysłaniu wiadomości email do biura obsługi z zapytaniem o firmę która ma moje dane, odpowiadają, że przekażą mi tą informację tylko w odpowiedzi na pisemne zapytanie wraz z dowodem że jestem właścicielem numeru telefonu na który dzwonili np. kopii umowy.
Wszystko można podsumować jednym zdaniem – nie powiemy Ci, kto przetwarza Twoje dane osobowe, bo RODO. Problem polega na tym, że to zupełnie tak nie działa. Cała ta sytuacja wygląda wyłącznie na próbę obejścia nowego prawa. Klient nie ma nawet możliwości zweryfikowania tego, czy w jakikolwiek sposób udzielił zgody na przetwarzanie jego danych przez dzwoniącą firmę, albo firmę widmo-pośrednika w tej rozmowie.
Jak walczyć z niechcianym telemarketingiem? Najczęstsze „sztuczki” telemarketerów
Działać oraz walczyć o swoje prawa, a także komfort jednak można. I choć termin „RODO” nie rozwiązuje wszelkich problemów, jego rozwinięcie daje skuteczne narzędzie do walki z niechcianymi telefonami. Artykuł 17 RODO daje bowiem, bardzo istotne – nie tylko w tym przypadku – uprawnienie do żądania usunięcia naszych danych osobowych z bazy administratora. – Jeśli podczas rozmowy z telemarketerem powiemy, że nie chcemy, aby nasze informacje były dalej wykorzystywane, jego obowiązkiem jest nie tylko przerwanie rozmowy, ale również niezwłoczne powiadomienie administratora danych o konieczności usunięcia danego numeru telefonu z jego bazy.
Skarga powinna zawierać dokładny opis tego, kto, w jakiej sprawie i kiedy się z nami kontaktował.
Telemarketerzy, zazwyczaj przygotowani na taki obrót sprawy, często odpowiadają, że:
- numer telefonu wcale nie jest daną osobową – co nie jest niezgodne z obecną wykładnią pojęcia danych osobowych;
- nie przetwarzają naszego numeru telefonu, a skontaktowali się z nami, ponieważ został on automatycznie wygenerowany – z czym ciężko dyskutować, jednak chyba mało kto w takie wytłumaczenie jest w stanie uwierzyć;
- to nie oni są administratorem danych i nie mogą spełnić naszego żądania, a w momencie, w którym zapytamy o tożsamość administratora – rozłączają się.
Jak przechytrzyć telemarketera
Sposobem na „przechytrzenie” telemarketerów może być próba ustalenia podmiotu, w imieniu którego dzwonią, jeszcze zanim powołamy się na RODO. Po uzyskaniu takiej informacji możemy zadać pytanie o tożsamość administratora i zgłosić żądanie usunięcia danych. Jeśli zostanie ono zignorowane, a dzwoniący w odpowiedzi po prostu się rozłączy, dysponując nazwą podmiotu i numerem telefonu możemy złożyć skargę do Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Urząd Ochrony Danych Osobowych. Jak złożyć skargę
Skargę złożyć można na dwa sposoby. Dostarczyć dokumenty w sposób tradycyjny lub skorzystać z serwisu ePUAP, pozwalającego załatwić wszystkie sprawy urzędowe za pośrednictwem internetu. Należy pamiętać jednak, że rozpatrzenie skargi nastąpi tylko i wyłącznie w momencie, kiedy zawierać będzie ona imię i nazwisko oraz adres zamieszkania osoby zgłaszającej naruszenie. Jego obowiązkiem jest ponadto złożenie własnoręcznego podpisu oraz wskazanie podmiotu, na który składane jest zawiadomienie. Skarga taka powinna zawierać także dokładny opis tego, kto, w jakiej sprawie i kiedy się z nami kontaktował. Należy wskazać ponadto, podjęcia jakich kroków oczekuje się wobec tego od urzędu.
Wprowadzone w maju ub.r. RODO dało wielu podmiotom szansę na lepszą i znacznie bardziej efektywną ochronę danych osobowych. I choć nadal od razu nie rozwiązuje ono wszelkich problemów, również tych związanych z działalnością telemarketerów, pozwala na wszczęcie postępowania, które finalnie pozwoli uwolnić się od niepożądanych telefonów oraz ofert handlowych.
Treść komentarza
Nie wiem czy mam takie szczęście, czy jestem ostrożna i nigdzie bez potrzeby nie podałam danych, ale telemarketerzy do mnie nie dzwonią 😱
Treść komentarza
Ma Pani ogromne szczęście! Mi bez przerwy zawracają głowę, jest to szczególnie irytujące w sytuacji gdy czekam na ważny telefon. Po przeczytaniu artykułu nie musiałem czekać długo na kolejny połączenie od telemarketera i wykorzystanie sposobu na jego „przechytrzenie”. Tekst bardzo przydatny.