spis treści
zamknij
BHPEX Logo

Blog bezpieczeństwa w pracy

Najczęstsze choroby pracowników biurowych

22 listopada 2021 0

Nie trzeba być górnikiem, hutnikiem czy nauczycielem, aby nabawić się choroby zawodowej. Mimo tego, że nie wszystkie schorzenia są na tę chwilę ujęte w wykazie chorób zawodowych, to w wielu przypadkach mają związek z naszym zatrudnieniem. Nawet pozornie lekka praca urzędnika, czy właśnie pracownika administracyjno- biurowego jest niezwykle niebezpieczna dla zdrowia. Wielogodzinne siedzenie przed ekranem komputera ma swoje konsekwencje zdrowotne. Czy da się temu zapobiec?

Wbrew pozorom, praca w biurze stwarza sporo zagrożeń dla zdrowia

Gdy mowa o zdrowotnych konsekwencjach pracy zawodowej, zazwyczaj myślimy o branży górniczej, budowlanej czy produkcyjnej. Przyjmuje się, że najniebezpieczniejszy dla zdrowia jest przemysł ciężki, a wśród najczęściej występujących chorób zawodowych wymienia się pylicę płuc (wywołaną pyłem azbestu), czy też uszkodzenia słuchu (uporczywy hałas). Wykaz chorób zawodowych jest mimo wszystko regularnie uzupełniany o choroby i dolegliwości, których na darmo szukać u górnika czy pracownika produkcyjnego. Coraz częściej mówi się o zagrożeniach, które są konsekwencją pracy biurowej, postrzeganej przecież jako lekka i bezpieczna. Okazuje się, że mimo iż „za biurkiem” nie czyhają na nas ciężkie urazy, bardzo łatwo możemy nabawić się przewlekłych schorzeń. Niestety często doprowadzają one do trwałego uszczerbku na zdrowiu i utrudniają codzienne życie.

„Biurowe” choroby zawodowe

Zespół cieśni nadgarstka

Zespół cieśni nadgarstka to choroba, która rozwija się na skutek długotrwałego, intensywnego ucisku nerwu biegnącego w kanale nadgarstka. Na chorobę narażone są przede wszystkim osoby, które codziennie przez wiele godzin piszą na komputerze, ale schorzenie może pojawić się także wśród pracowników taśm produkcyjnych, czy grających na instrumentach. Kiedyś choroba występowała głównie u sekretarek, dziś może dać o sobie znać u zwykłych użytkowników komputera.

Zespół cieśni nadgarstka dotyczy zazwyczaj ręki dominującej. Objawy zespołu to głównie: dolegliwości bólowe, sztywnienie lub drętwienie palca wskazującego, środkowego i częściowo serdecznego, osłabienie siły chwytu, wypadanie przedmiotów z dłoni, brak precyzji podczas używania ręki.

Aby zapobiegać tej nieprzyjemnej dolegliwości, należy przed rozpoczęciem pracy rozgrzać ręce i palce. Trzeba również pamiętać o przerwach w pracy, aby rozluźniać co jakiś czas mięśnie.

Syndrom widzenia komputerowego i pogorszenie stanu wzroku

Zespół widzenia komputerowego (ang. Computer Vision Syndrome (CVS)) jest zespołem objawów występujących podczas patrzenia na monitor komputera przez wiele godzin dziennie. Objawy CVS to:

  • Zaczerwienie, podrażnienie i bóle oczu,
  • Suchość oczu,
  • Częste mruganie,
  • Bóle głowy,
  • Podwójne i zamazane widzenie,
  • Zawroty głowy,
  • Bóle karku.

Nie tyle co same monitory, ale niewłaściwa higiena pracy przeciąża nasze oczy, gdyż pochłonięci wykonaniem zadań zapominamy o nich. Pośród przyczyn występowania CVS najczęściej wymienia się:

  • Rodzaj i natężenie oświetlenia pomieszczenia,
  • Naszą odległość od monitora,
  • Kąt nachylenia głowy podczas pracy,
  • Pozycję oraz ułożenie ciała podczas pracy,
  • Refleksy świetlne padające z ekranu,
  • Wady wzroku.

By ulżyć oczom, należy często mrugać, a także robić co najmniej 5 minutowe przerwy od pracy. W czasie tego odpoczynku zaleca się wykonywanie ćwiczeń, np. mocne zaciskanie powiek, a następnie mocne ich otwieranie.

pogorszenie wzroku

Ból pleców i kręgosłupa, ból mięśni

Siedzący tryb życia to olbrzymie obciążenie dla kręgosłupa. Często jest to nie tylko 8h spędzonych na siedząco przed komputerem, ale i podróż do pracy samochodem lub autobusem, spożywanie posiłków, czy sam odpoczynek w domu. Nasza niedbała pozycja ciała w fotelu biurowym po jakimś czasie skutkuje przenikliwym bólem szyi i pleców promieniującym do ramion. Typowe przypadłości urzędników to: rwa kulszowa, dyskopatia, lumbago czy uciskanie korzeni nerwowych.

Aby zapobiec lub chociaż zminimalizować szansę pojawienia się problemów bólu pleców należy zadbać o ergonomiczne krzesło biurowe, pilnować przerw (i wykonać krótką gimnastykę), a po pracy spędzać aktywnie czas na spacerach, czy wycieczkach rowerowych.

Żylaki kończyn dolnych, zakrzepica

Żylaki to nie tylko problem estetyczny. Choć przytrafia się częściej wśród osób, u których przeważa stojący tryb życia – nie jest to reguła. Siedzący tryb życia także może wpłynąć na pojawienie się nieestetycznych pajączków. Są wyczuwalne, widoczne „gołym okiem” i niestety mogą prowadzić do powstanie zakrzepicy. Te niebieskie, poskręcane żyły powodują szybkie męczenie się kończyn, utrudniają przemieszczanie się i co gorsza powodują ból.

U pracowników głównie siedzących czy też stojących, będących niemal bez ruchu przez wiele godzin żyły rozszerzają się, a zastawki przestają zamykać się w odpowiedni sposób. Badania przeprowadza się aby wykryć miejsca, w których znajduje się te uszkodzone zastawki żylne. Leczenie opiera się na metodach zachowawczych (przyjmowanie maści i  preparatów uszczelniających naczynia krwionośne, stosowanie podkolanówek uciskowych, kompresjoterapia) i doraźnych (skleroterapia, laseroterapia lub leczenie operacyjne). Natomiast profilaktyka to wszystkie działania, które zalecane są pracownikom biurowym.

Astma oskrzelowa i alergie

Czynnikiem sprzyjającym rozwijaniu się astmy, czy różnego typu alergii, jest często niepoprawnie działająca klimatyzacja występująca w biurowcach. Niestety suche i zimne powietrze z klimatyzatorów wywołuje kaszel, katar, czy nawet zapalenie spojówek. Konsekwencją tego może być w późniejszym czasie astma oskrzelowa. Zwrócić należy uwagę, na różnego typu podrażnienia i wysypki, ponieważ w wielu miejscach pracy może dochodzić do częstego kontaktu z czynnikami drażniącymi. Symptomy jakie mogą się pojawić to: objawy skórne, spojówek, ze strony układu oddechowego, układu pokarmowego, a także objawy ogólnoustrojowe. Nieprzyjemne dolegliwości warto skonsultować z lekarzem alergologiem.

Hemoroidy

Hemoroidy czyli guzki krwawnicze, mogą dotyczyć nawet połowy dorosłych Polaków, z czego zazwyczaj dotykają osób prowadzących siedzący tryb życia, w tym pracowników biurowych, czy nawet kierowców.

Niektóre, łagodne dolegliwości proktologiczne można leczyć zachowawczo, farmakologicznie czy poprzez zmianę trybu życia: zrzucenie zbędnych kilogramów, zmodyfikowanie diety (na bogatą w błonnik), nawadnianie organizmu, większą aktywność fizyczną, odpowiednie przerwy w pracy. Niestety zdecydowana większość schorzeń oznacza konieczność podjęcia specjalistycznego leczenia.

Nadwaga, a nawet otyłość

Spędzanie większości dnia przy biurku i tym samym zmniejszona ilość ruchu, szybko może doprowadzić do nadwagi, a później otyłości. Niestety niezdrowy, często typowo biurowy styl odżywiania (gotowe produkty błyskawiczne, słodycze, przekąski) jest powszechnym zjawiskiem wśród pracowników. Wystarczy jednak przygotowywać zbilansowane posiłki w domu i przynosić je do pracy, a już zmniejszymy szansę na chorobę cywilizacyjną jaką jest otyłość. Warto pamiętać także o regularnym spożywaniu posiłków, aby nie doznać spadku energii, a tym samym uchronić się przed ochotą na słodycze.

Choroby na tle nerwowym, stres, depresja

Nadmiar obowiązków, wyścig szczurów, stres, oczekiwania na zadowalające wyniki pracy, niestety szkodzą naszej psychice. Dowiedziono, że pracownicy biurowi są znacznie bardziej narażeni na depresję i nerwicę, niż pracownicy fizyczni. Przewlekły stres w pracy powoduje niestety wiele problemów zdrowotnych. Aby tego uniknąć, naucz się relaksować po pracy, wysypiaj się, a w razie konieczności skorzystaj z pomocy specjalisty.

choroby zawodowe pracowników biurowych

Syndrom chorego budynku

Powyższy syndrom to zespół dolegliwości zdrowotnych związanych z przebywaniem w określonym budynku.

Pojawienie się wielu dolegliwości związane jest głównie ze zbyt małą ilością świeżego powietrza w pomieszczeniu, a także z jego złą jakością. Przyczyną zanieczyszczeń powietrza w pomieszczeniu mogą być: organizmy żywe, materiały budowlane, elementy wyposażenia wnętrz, systemy wentylacji i klimatyzacji, powietrze zewnętrzne, albo samo użytkowanie pomieszczeń, np. palenie tytoniu.

Do objawów SBS zalicza się:

  • bóle i zawroty głowy,
  • omdlenia,
  • mdłości,
  • objawy przemęczenia,
  • podrażnienie błon śluzowych,
  • utrudnione oddychanie.

Co ciekawe, symptomy syndromu można złagodzić, umieszczając w pomieszczeniach odpowiednio dobrane rośliny doniczkowe.

Jak przeciwdziałać? Podstawowe zasady prawidłowej pracy przy komputerze

Wymienionym chorobom można oczywiście zapobiegać. Jak? Warto przypomnieć sobie kilka sposobów:

  • Sprawdź, czy korzystasz z odpowiednich pod względem BHP mebli biurowych. Wygodne biurko i ergonomiczny fotel to podstawa.
  • Pilnuj zdrowej pozycji ciała w czasie pracy przy biurku, poznaj zasady ergonomii i korzystaj z nich w praktyce. Nie bój się odpowiednio ustawić monitor czy fotel.
  • Nie zapominaj o krótkich przerwach, które mogą uchronić cię od wielu dolegliwości bólowych. Zdobądź się na prostą gimnastykę – chwilę postój, przeciągnij się, zrób skłon lub przejdź się po biurze.
  • Nie podjadaj w czasie pracy, posiłki spożywaj w czasie przerwy, nie jedz przy komputerze.
  • Systematycznie sprzątaj swoje miejsce pracy, zdezynfekuj biurko, klawiaturę – są siedliskiem bakterii.
  • Dbaj o higieniczny tryb życia także po pracy. Uprawiaj sport, nie spędzaj całego wolnego czasu przed telefonem, telewizorem, czy komputerem. Zadbaj o wysiłek dla mięśni i odpoczynek dla oczu.

Chcesz dokładnie poznać przyczyny chorób zawodowych pracowników biurowych? Potrzebujesz dowiedzieć się jak im zapobiegać? Zapraszamy na szkolenia okresowe dla pracowników administracyjno-biurowych.

Kontakt i zapisy – tel. 68 411 40 49

Komentarze (0)

Dodaj komentarz