Twój pracownik uległ wypadkowi?
Pomożemy Ci określić przyczyny i okoliczności wystąpienia wypadku, dokonamy kwalifikacji prawnej zdarzenia, a także określimy środki i wnioski prewencyjne, tj. przedsięwzięcia mające na celu niedopuszczenie do podobnych zdarzeń wypadkowych w przyszłości.
Zadzwoń do nas, przeprowadzimy profesjonalne postępowanie powypadkowe. Co robimy?
- Zbierzemy materiały dowodowe.
- Wysłuchamy wyjaśnień poszkodowanego i świadków wypadku.
- Ustalimy okoliczności i przyczyny wypadku.
- Sporządzimy protokół powypadkowy i przekażemy go do ZUS.
- Pomożemy w zastosowaniu przez pracodawcę działań zapobiegawczych.
Procedura postępowania w razie wypadku
- Udzielenie pierwszej pomocy poszkodowanym.
- Zgodnie z instrukcją pierwszej pomocy należy udzielić poszkodowanemu pierwszej pomocy.
- W razie potrzeby należy wezwać pogotowie ratunkowe oraz inne służby.
- UWAGA: Należy pamiętać, że pracodawca ma obowiązek zapewnić punkty pierwszej pomocy w wydziałach (oddziałach), w których wykonywane są prace powodujące duże ryzyko wypadku lub związane z wydzielaniem się par, gazów albo pyłów substancji sklasyfikowanych jako niebezpieczne, ze względu na ostre działanie toksyczne, a także ma obowiązek zapewnić apteczki w poszczególnych wydziałach (oddziałach) zakładu pracy.
- Zgłoszenie przez pracownika lub poszkodowanego, którego stan zdrowia na to pozwala o zaistniałym wypadku.
- Pracownik, który uległ wypadkowi, jeżeli stan zdrowia na to pozwala, powinien poinformować niezwłocznie o wypadku swojego przełożonego.
- Zgłoszenia wypadku może dokonać również inny pracownik lub świadek zdarzenia.
- Zgłoszenie wypadku można wykonać osobiście, telefonicznie lub w inny sposób.
Zabezpieczenie miejsca wypadku przez pracodawcę.
- Pracodawca ma obowiązek zabezpieczyć miejsce wypadku w taki sposób, aby nie doszło do kolejnego wypadku.
- Odpowiednie zabezpieczenie miejsca wypadku ma na celu sprawne ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku.
- Zawiadomić okręgowego inspektora pracy i prokuratora.
- Zawiadomienie należy wykonać tylko wtedy, gdy doszło do wypadku śmiertelnego, ciężkiego lub zbiorowego.
- W razie wypadku śmiertelnego zabronione jest usuwanie dowodów lub wykonywanie innych czynności mających na celu utrudnianie przeprowadzenia postępowania przez prokuraturę.
- Powołanie zespołu powypadkowego przez pracodawcę.
- Zespół powypadkowy pracodawca powołuje odpowiednim zarządzeniem, wskazując osoby które uległy wypadkowi, czas i miejsce wypadku oraz skład zespołu powypadkowego.
- W czasie wystąpienia wypadku przy pracy pracodawca zobowiązany jest powołać zespół powypadkowy, w skład którego wchodzi pracownik służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz społeczny inspektor pracy.
- W przypadku gdy pracodawca nie ma obowiązku tworzenia służby bezpieczeństwa i higieny pracy, pracownika służb bhp zastępuje: pracodawca, pracownik, któremu zostały powierzone zadania służby bhp lub specjalista spoza zakładu pracy. Natomiast społecznego inspektora pracy zastępuje przedstawiciel pracowników przeszkolonych w zakresie bhp.
- W przypadku małego zakładu pracy w skład zespołu powypadkowego wchodzi pracodawca i specjalista spoza zakładu pracy.
- Ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy.
- Zespół powypadkowy ma za zadanie zebrać jak najwięcej dowodów w sprawie.
- Na protokole zapisuje się wyjaśnienia poszkodowanego.
- Na protokole zapisuje się wyjaśnienia świadków wypadku oraz świadków pośrednich.
- W miarę możliwości należy zebrać dowody z Policji, Prokuratury lub Pogotowia Ratunkowego.
Sporządzenie protokołu powypadkowego przez zespół.
- Zespół powypadkowy ma obowiązek w ciągu 14 dni zakończyć postępowanie powypadkowe.
- W razie wystąpienia ważnych czynników uniemożliwiających zakończenie postępowania powypadkowego w ciągu 14 dni, pracodawca swoim zarządzeniem może wydłużyć okres prowadzenia dalszego postępowania.
- Zespół powypadkowy po zakończeniu postępowania powypadkowy, przekazuje pracodawcy protokół wraz ze wszystkimi załącznikami celem zatwierdzenia.
- Pracodawca następnie wręcza jeden egzemplarz poszkodowanemu w celu zapoznania się.
- Należy również pamiętać, że poszkodowany ma prawo odwołać się od decyzji pracodawcy.
- W razie wypadku śmiertelnego protokół przekazuje się do ZUS.
- W razie zwolnienia lekarskiego pracownika powyżej 33 dni w związku z wypadkiem, protokół postępowania powypadkowego należy również przekazać do ZUS.
- Wypełnienie rejestru wypadków przy pracy.
- Pracodawca ma obowiązek prowadzić rejestr wypadków przy pracy.
- Rejestr wypadków należy aktualizować na bieżąco i wydawać na żądanie organów kontroli.
- Wypełnienie statystycznej karty wypadku przy pracy oraz wysłanie jej do GUS.
- Do celów statystycznych pracodawca ma obowiązek wypełnić statystyczną kartę wypadku.
- Statystyczną kartę wypadku przesyła się do Głównego Urzędu Statystycznego.
- Zastosowanie się przez pracodawcę do działań zapobiegawczych.
- Po zaistniałym wypadku, obowiązkiem pracodawcy jest zastosowanie działań zapobiegawczych. Przykładowo może to być: naprawa sprzętu, który spowodował wypadek lub wymiana narzędzi, które były przyczyną wypadku.
- Pracodawca ma również obowiązek przeprowadzić szkolenie profilaktyczne, mające na celu uniknięcie podobnych wypadków w przyszłości.
Oferujemy Państwu usługi wykonania profesjonalnego i rzetelnego postępowania powypadkowego i sporządzenie dokumentacji powypadkowej.
Chcesz poznać szczegóły? Zadzwoń do nas.
Tel. 68 411 40 00